9 belangrijke tips voor het werven van millennials

Arbeidsmarktontwikkelingen

Millennial man met koffie achter laptop

De millennial komt eraan. Het is belangrijk het verschil te zien tussen deze generatie en de voorgaande generaties. Deze generatie vindt flexibiliteit en vrijheid belangrijk. De waarom vraag komt vaak terug in het werk van de millennials. Als iets makkelijker of efficiënter kan ziet een millennial dit meteen.

 

Wat zijn de belangrijke aspecten om rekening mee te houden bij het werven van deze millennials? Hoe zorg ik er voor dat ik deze millennials behoud voor mijn bedrijf? Met de volgende 9 belangrijke tips proberen wij je een inkijk te geven in de denkwijze van de millennial.

 

1. Focus op de bijdrage van je bedrijf

Millennials willen duidelijk weten wat het doel is van je organisatie waar ze gaan werken. Deze generatie vindt het werk leuk als het bijdraagt aan een positief hoger doel. Het feit dat ze hieraan kunnen bijdragen is belangrijker dan wat er qua geld verdiend kan worden.

 

2. Maak duidelijk wat je toevoegt aan het CV van de millennials

Alleen het feit dat jouw bedrijf een baan kan aanbieden aan deze generatie zal niet voldoende zijn in het overtuigingsproces. Als je hun een inhoudelijk interessante baan kunt aanbieden in combinatie met een sterk employer brand zullen ze minder snel afhaken. Deze punten zijn handig om te benadrukken in je werving.

 

3. Belangrijkste drijfveer is werksfeer

Wat zijn de belangrijkste redenen voor deze doelgroep om voor een werkgever te kiezen? Uiteraard is er een verschil in deze factoren op basis van opleidingsniveau of studierichting, maar er is een wel een bepaalde trend te ontdekken.

Belangrijkste aspecten werksfeer millennials werven
Bron: Intelligence Group, 2017

 

Zoals te zien is in bovenstaand onderzoek van Intelligence Group zijn de belangrijkste factoren voor werknemers aan het veranderen. Waarbij er eerst een focus was op een goed salaris, is het belangrijkste aspect voor millennials de werksfeer. Ook de inhoud van het werk en de doorgroeimogelijkheden zijn aanzienlijk gestegen in mate van belangrijkheid voor de huidige generatie.

 

4. Geef de sollicitant feedback na het gesprek

Vaak vergeten wij na een sollicitatie feedback te geven aan de sollicitant. 95% van de millennials vindt de feedback over hun sollicitatiegesprek bijna net zo belangrijk als het gesprek zelf, aldus LinkedIn’s Talent Trends Report.

 

5. Zorg voor een eenvoudig sollicitatieproces

Veel vragen op een sollicitatieformulier? Vier, vijf keer een formeel sollicitatie gesprek?  De millennial is op zoek naar gemak en zit hier niet op te wachten. Maak het deze generatie zo eenvoudig mogelijk om te solliciteren.

 

6. Potentieel > Ervaring

Uiteraard is werkervaring belangrijk voor veel werkgevers. Maar deze (vaak net afgestudeerde) starters hebben deze ervaring nog niet. Vaak hebben ze de theoretische kennis opgedaan tijdens hun studie, maar nog geen ervaring in de praktijk. Deze ervaring willen ze graag van jou leren. Kijk daarom dus vooral naar het potentieel van deze personen. Uiteindelijk zal de ontwikkeling van hun ook jou als bedrijf verder helpen.

 

7. Millennials willen flexibel werken

Productiviteit wordt bij de millennials gestimuleerd door flexibiliteit.  Geef je werknemers de kans om thuis te werken en stuur ze aan op resultaat in plaats van aanwezigheid. Als jij ze de kans biedt om resultaat te boeken op hun eigen manier, zullen de millennials alleen maar productiever worden.

 

8. Campus Recruitment is belangrijk

Het actief benaderen van potentiële toekomstige medewerkers begint al vroeg. Bijna de helft van de starters (48%) wordt in hun laatste studiejaar al benaderd. Met 61 procent ligt dit aantal bij werkzame starters zelfs nog hoger. De millennial is zelf ook actiever op zoek naar een baan dan de vorige generaties, waarbij 1 op de 6 millenials is zelf actief op zoek naar een (andere) baan.

Werving en headhunting millennials
Bron: Intelligence Group, 2017

 

9. Wees bewust van de online aanwezigheid van millennials

Millennials zijn meer dan andere generaties online aanwezig. Niet alleen brengen ze veel tijd door op social media, maar ook hun communicatie speelt zich veelal online af.

De meeste werkzoekende starters zullen zich nog steeds richten op vacaturesites, maar zullen daarbij ook LinkedIn of andere social media raadplagen. Wees je dus bewust op welke social media jouw doelgroep actief is. Op die manier kun je deze kanalen gericht inzetten voor het werven van millennials.


Voordat je succesvol aan de slag kunt met het werven van millennials is het goed om je doelgroep te leren kennen. Ook is belangrijk het verschil te zien tussen deze doelgroep en de eerdere generaties, die andere belangen hebben bij hun arbeidsleven. Hou de bovenstaande 9 tips in je hoofd en wie weet zit er binnenkort een millennial bij jou aan de lunchtafel.

Zijn er millennials in jouw organisatie actief en wil je weten hoe je hun potentieel maximaal kunt benutten? Lees dan de blog: “Werken met Millennials: 5 tips om hun potentieel maximaal te benutten.”

 

Reacties

Reactie formulier